Rond het Meer van Virelles 13/06/2020

Vandaag waren we op stap in La Botte de Hainaut. De Waalse gemeenten Beaumont, Chimay, Froidchapelle, Momignies en Sivry-Rance vormen samen “La Botte du Hainaut” (of de Laars van Henegouwen). Deze Laars is een bosrijk, glooiend en dunbevolkt gebied.

Ondanks het feit dat we de voorbije jaren regelmatig in Wallonië stapten, kwamen we weinig in deze  regio. We wilden deze regio dan ook beter leren kennen. Na wat opzoekingswerk knutselde ik 3 gemarkeerde routes aan elkaar tot een wandeling van 32km met start in het dorp Virelles. Dit dorp is vooral gekend voor zijn meer.

Deze morgen vroeg parkeerden we onze wagen op de rand van het dorp Virelles en trokken we op pad. Het eerste deel van de tocht was hoofdzakelijk gebaseerd op de 21km lange Promenade Entre Les Lacs. Een mooi natuurpad leidde ons naar het gehucht Beauchamps (op de weg van Beaumont naar Chimay). Van hieruit stuurde men ons mooi naar een Ravel (fietspad). Dit volgde we even om in Bois Robert uit te komen. Langs het gehucht Ferrières rondden we bosrijk de noordkant van het Meer van Virelles. Na een vijftiental kilometer dwarsten we de grote weg (N 539). Het eerste deel van de tocht zat er op en was kort samen te vatten…een boswandeling in de bossen rond Virelles.

We klommen van de N 539 weg en trokken opnieuw het bos in. We verlieten de Promenade Entre Les Lacs. Prachtige bospaden leidden ons naar Lompret. Dit dorp is één van de 24 mooiste dorpen van Wallonië. Bij onze aankomst in dit mooie dorp konden we dit direct bevestigen. Ik had gelezen dat er een prachtige Point de Vue was op dit dorp. Je moest een pad zoeken tussen een hoeve en na een stevige klim vonden we de Point de Vue du Camp Romain. Van hieruit hadden we inderdaad een prachtig zicht op het idyllisch dorp Lompret.

We daalden van de point vue opnieuw naar het dorp. We konden niet weerstaan aan de lokroep van het terras van het plaatselijk café L’Eau Blanche. Genietend in de zon, naast een kabbelend beekje waanden we ons in Zuid-Frankrijk.

Na onze pauze doken we de vallei van de Eau Blanche in. Een prachtig parcours gekruid met enkele stevige klimmen leidde ons door de vallei van dit mooie riviertje naar Vaulx-lez-Chimay.

Na een mooie passage door dit kleine dorp komen we opnieuw langs l’Eau Blanche. Een prachtig pad nam ons een hele tijd op sleeptouw. We trokken onder de Viaduct van Blaimont. Het 26m hoge  en 135m lang bouwwerk overbrugt met acht bogen het dal van L’Eau Blanche. Vroeger liep de spoorlijn Chimay-Marienbourg op dit viaduct.

Onze zwerftocht langs het riviertje mondde uiteindelijk uit bij het Meer van Virelles. Het bezoekerscentrum Aquascope was de eerste dag opnieuw open na de corona cirisis. We namen er een pauze in de cafétaria…natuurlijk (hoe kan het anders in deze streek) met een Chimay Blue.

Van hieruit stapten we uiteindelijk terug naar het dorp Virelles en onze wagen. We hadden er een prachtige wandeldag opzitten na een tocht met twee gezichten. Het eerste deel een rustige boswandeling….Het tweede deel een sublieme wandeling in de vallei van de Eau Blanche rond Lompret .

Onze startplaats Virelles

Klimmen naar een Point de Vue

Zicht op Lompret van op Point de Vue du Camp Romain

Prachtige rotspartijen bij de Point de Vue

Terug dalen tussen de hoeve naar Lompret

Pauze op het terras van de plaatselijke café l’Eau Blanche

Opnieuw op pad

We volgden nu een tijdje deze wandeling

Hier doken we de vallei van l’Eau Blanche in

Een eerste stevige klim

Het gehucht La Haie d’Escri

Tweede stevige klim….met behulp van touwen

Vaulx-lez-Chimay

Opnieuw bij L’Eau Blanche

Onder de Grand Pont de Blaimont

Het Meer van Virelles

Ingang van het bezoekerscentrum Aquascope

Genieten van een Chimay op het terras van het bezoekerscentrum

Terug in het centrum van Virelles na een prachtige wandeldag