GR21 Sentier des Falaises dag 4 : Veulettes-sur-Mer – Fécamp 10/08/2021

We stapten vandaag onze vierde dag langs de GR21. Het werd een prachtige 29km lange tocht langs de Normandische kust van Veulettes-sur-Mer naar Fécamp.

Rond 8u45 dropte de bus nummer 60 ons op de zeedijk van Veulettes-sur-Mer. We waren er ongeveer 45 minuten vroeger opgestapt in Fécamp, waar we onze wagen achterlieten. We trokken direct door het centrum van Veulettes-sur-Mer en klommen achter de kerk uit de vallei naar het gehucht Le Mesnil. Hier trokken we het plateau op. Tussen de windmolens door stapten we naar Saint-Martin-aux-Buneaux. We trokken even door de bebouwing voor we mooi een vallei indaalden. Die mondde uit aan de kust in het pittoresk badplaatsje, Petites-Dalles. We namen een kijkje op het strand van dit badplaatsje met heelwat villa’s uit de negentiende eeuw. Zowel links als rechts bewonderden we de klifs en namen we enkele foto’s.

Vanuit Petites-Dalles trekt de GR21 naar Grandes-Dalles via “de Sente des Douaniers”. Dit is een schitterend pad van 1,5km. Met 750 stevig klimmen uit Petites-Dalles naar boven op de klif en 750m zeer stevig afdalen naar de vallei van Grandes-Dalles. Eénmaal beneden klimt de GR21 direct opnieuw aan de andere zijde van de vallei van Grandes-Dalles omhoog. Enkele mooie natuurpaden op het plateau brachten ons in Saint-Pierre-en-Port. De plaatselijke bevolking stuurde ons van hot naar her maar uiteindelijk vonden we toch de enige café van het dorp. Tijd voor koffie na een goeie 13 kilometer…

We daalden met enkele mooie wandelpaden uit het centrum tot aan de “plage”. Van hieruit kolmmen we zeer stevig naar een plateau. Over het plateau stapten we naar Eletot. Via een vroeger Duits vliegveld en een mooi natuurpad kwamen we in een prachtige vallei “La valleuse d’életot”. Jammer genoeg zorgden de wolken (van de regen….het motrgende bijna gans de dag) ervoor dat we niet ten volle van de vallei konden genieten. De regenwolken bleven hangen in de vallei. Een prachtig natuurpad liet ons door de vallei dalen naar de zee. We mochten van de overheid niet tot bij de zee omwille van veilgheidsredenen (de trap was defect). De GR21 trok licht oplopend verhard uit de vallei. Over het plateau kwamen we in Senneville-sur-Fécamp. We namen er een laatste pauze….nog 6km.

Een gevarieerd parcours bracht ons hoog boven Fécamp. Een prachtig graspad tussen veel bunkers nam ons mee en gaf ons een eerste panorama op Fécamp. Dit graspad mondde uit op een parkeerterrein. Blijkbaar waren heel veel toeristen met de wagen hier naar boven gekomen. De site met de kapel Notre-Dame-du-Salut, veel bunkers en de Sémaphore de Fécamp bood prachtige vergezichten. ….zowel op de klifs aan beide zijden van Fécamp maar ook op de haven en de stad Fécamp. Met een Gallo-Romeinse weg en veel trappen daalden we naar Fécamp. De brug was stuk bij het binnenkomen van Fécamp….met wat extra meters vonden we een alternatieve brug die ons naar het staion van Fécamp bracht waar we onze wagen oppikten na een ronduit prachtige zwerftocht langs de Normandische kust. Morgen nemen we een rustdag….donderdag, vrijdag en zaterdag zijn we terug op pad langs de GR21. Morgen verhuizen we van B&B.

We startten deze morgen op de zeedijk van Veulettes-sur-Mer
We klommen langs de kerk van Veulettes-sur-Mer uit het dorp
Van bij de kerk klommen we verder naar het gehucht Le Mesnil
In Le Mesnil trokken we dit plateau op naar Saint-Martin-aux-Buneaux
In Saint-Martin-aux-Buneaux daalden we deze mooie vallei in
Die vallei mondde uit bij de zee in Petites-Dalles (met veel mooie 19de eeuwse villa’s)
Prachtige plaatjes op de zeedijk van Petites-Dalles
We klommen zeer stevig uit Petites-Dalles
We volgden dit pad naar Grandes-Dalles
Van daar beneden komen we…..
Het pad boven op de klif
We kregen Grandes-Dalles in zicht
We daalden stevig naar Grandes-Dalles
Wat volgde na Grandes-Dalles was natuurlijk opnieuw klimmen aan de andere zijde van de vallei
Even rust op het plateau op weg naar Saint-Pierre-en-Port …..zoals bijna gans de dag in de motregen…
Zicht op de kust bij het binnenkomen van Saint-Pierre-en-Port
Tijd voor pauze in dit caféetje in Saint-Pierre-en-Port na een goeie 13km
Zicht op de vallei van Saint-Pierre-en-Port bij het strand
Hier komt Gina uit het bos na de klim om Saint-Pierre-en-Port te verlaten
Op het plateau richting Eletot
Vanuit Eletot op weg naar de prachtige vallei “La Valleuse d’Eletot”
De regenwolken zorgen ervoor dat we niet ten volle kunnen genieten van de prachtige vallei
Dit natuurpad liet ons de vallei indalen
Verder afdalen naar zee….mag niet om veiligheidsredenen (trap is defect)
Vanuit de Valleuse klommen we verhard naar het volgende dorp Senneville-sur-Fécamp
Met dit pad verlieten we Senneville-sur-Fécamp
Dit mooie graspad tussen bunkers leidde ons naar Fécamp
Vanop dit graspad hadden we een eerste zicht op Fécamp
Het graspad mondde uit op deze site…met vooraan Chapelle Notre-dame-du-Salut…..achteraan de Sémaphore de Fécamp
Vanop deze site hadden we prachtige vergezichten…..hier op de klifs vanwaar we kwamen
Maar ook op de stad en de haven van Fécamp
En hier een prachtig zicht op de klifs richting Etretat
We daalden met dit Gallo-Romeins pad van de site weg richting Fécamp
Trappen brachten ons steeds dichter bij Fécamp
de haven van Fécamp….de zon begon zo waar te schijnen
Van daar boven bij de kapel en de Sémaphore komen we…..
De aankomstplaats van vandaag = het station van Fécamp
Het prachtige 29km lange oarcours langs de GR21 tussen Veulettes-sur-Mer en Fécamp

2 gedachten over “GR21 Sentier des Falaises dag 4 : Veulettes-sur-Mer – Fécamp 10/08/2021