Door Haspengouw van Bilzen naar Tongeren 8/5/2022

Zoals je ondertussen wel weet zijn we in maart gestart zijn aan een zwerftocht door België vanuit Hemiksem. We waren vorige week via onder meer Boom, Mechelen, Aarschot en Diest in Genk aangekomen. Gisteren pikten we daar de draad weer op in Genk en stapten we naar Bilzen. We wilden vandaag onze tocht verder zetten met een 27km lange tocht door Haspengouw vanuit Bilzen naar Tongeren.

Na een deugddoend ontbijt in een B&B in Beverst trokken we ons iets na 8 uur op gang aan het station van Bilzen. Na wat verhard doken we opnieuw  het Haffmans park in. Vanuit het stadspark trokken we de Demervallei in de omgeving van de Kattenberg. Een heerlijke afwisseling van golvend landschap met weiden, boomgaarden, natuurgebiedjes en holle wegen nam ons mee. We stapten tussen de bloeiende bomen, de kleurrijke boterbloemen en de maretakken naar het kasteeldomein van Alden Biezen. Alden Biezen is de vroegere landcommanderij van de Duitse Orde in Rijkhoven, Bilzen en tot 1795 de hoofdzetel van de balije Biesen. Het is sinds 1971 in handen van de Vlaamse Overheid

We verkenden heerlijk het uitgestrekte kasteeldomein met  verschillende binnenkoeren en een prachtige Engelse tuin…Na Alden Biesen kwamen we tussen de wandelaars van de wandeling georganiseerd door Eureka Bilzen. Een heerlijk parcours in het  golvend Haspengouw bracht ons aan de rand van de dorpskom Groot-Spouwen. Hier trokken we heerlijk de natuurzone het Weerterbosje in. Dit stuurde ons naar het gehucht Weert. Een veldweg stuurde ons weg uit Weert. Die verlieten we voor een smal natuurpad dat ons naar het natuurgebied de Molenbeemden bracht. Het natuurgebied Molenbeemden bestaat uit drie deelgebieden: de beemden zelf en twee steile hellingen. De beemden strekken zich uit langs de oevers en de flanken van de Molenbeek, waarnaar het gebied is vernoemd. De prachtige verkenning van de Molenbeemden, over heelwat plankenpaden bracht ons in  het dorp Membruggen. We doorkruisten het dorp en hoopten te kunnen stoppen in de Dorpskroeg. Die heeft jammer genoeg Corona niet overleefd…dus namen we een pauze op een bankje na 14 prachtige kilometers…..deze tocht had nog geen seconde verveeld!

Na onze pauze brachten veldwegen ons naar de E313, die we dwarsten. Een verhard intermezzo zette ons op weg naar ’s Herenelderen. Hier namen we een kijkje bij het kasteel van ’s Herenelderen (het waterkasteel van Renesse). Van bij het kasteel Herenelderen trokken we opneiuw de natuur in. Een heel mooi pad lansg de jonge Demer stuurde ons het bos rond de Galgenberg in. We vonden er na 18km een bankje waarw e van onze middagpauze konden genieten.

Na onz eapuze nam eenheel mooii pad ons mee en brcaht ons zaowaar lansg een olifant. We beklommen de Galgenberg en bereikten het dorpje Berg. De kerk ligt 120m boven de zeespiegel. We genoten er bij de kerk van het vergezicht. We daalden uit Berg en dwarsten de Maastrichtersteenweg en kwamen langs de Jeker en in het Natuurreservaat De Kevie. De zwerftocht door dit natuurgebied bracht ons aan de rand van Tongeren. We maakten nog een kleine stadswandeling door het Begijnhof, langs de Onze-Lieve-Vrouwbasiliek, het standbeeld van Ambiorix en het Gallo-Romeins Museum om uiteindelijk het station van Tongeren te bereiken na ronduit prachtige tocht.

Dit is NIET de treinstapper Bilzen-Tongeren uit de Wangelgids Treinstapper 2…dit is een parcours dat ik vond op de website http://www.schampavie.be (langs trage wegen)…. waarvoor dank

GPX : https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/door-haspengouw-van-het-station-van-bilzen-naar-het-station-van-tongeren-102221843

de startplaats van vandaag = het station van Bilzen
Park Haffmans Bilzen
Brug over de Demer
Heerlijke paden richting Alden Biezen
Watervalletje op de Demer
Alden Biezen
Door deze poort trokken we het kasteeldomein in
Op één van de binnenplaatsen van Alden Biezen met OLV geboortekerk
Alden Biezen Waterburcht
Mooi plankenpad om Alden Biezen te verlaten
Even tussen de wandelaars van de wandelingvan Eureka Bilzen
Weerterbosje
Weidedoorsteek in Weerterbosje
Prachtig pad in het Weerterbosje
Met dit smal natuurpad betraden we de Molenbeemden
de Molenbeemden
de zon kwam piepen
Mooi pad richting Membruggen
Pauze na 14km op een bankje in Membruggen
Met dit pad verlieten we Membruggen richting de E313
Na het dwarsen van de E313 stapten we met dit pad naar het kasteel van ’s Herenelderen
het kasteel van ’s Herenelderen
Mooi pad richting de Galgenberg langs de jonge Demer
Zowaar olifanten langs het parcours….
Op weg naar het dorp Berg
de hoggelegen kerk van Berg
Het uitzicht van bij de kerk van Berg
Dalen uit Berg met de Kerksteeg
Zicht op de hoggelegen kerk van Berg
Op weg van Berg naar de Kevie
de Kevie
We zijn op de goede weg
de vallei van de Jeker
de Moerenpoort Tongeren
Het Begijnhof Tongeren
het Begijnmuseum Tongeren
OLV Basiliek Tongeren
Genieten op een terrasje in Tongeren