Dutch Mountain Trail : dag 3 Van Mheer (NL) naar Maastricht (NL) 28/03/2022

We genieten sedert vrijdag van een korte vakantie in Nederlands Limburg. Tijdens deze vakantie willen we drie dagen het Dutch Mountain Trail pad volgen. De Dutch Mountain Trail is een wandelpad van 101 kilometer. De route is samengesteld door het Dutch Mountain Film Festival ter ere van hun tienjarig bestaan in 2020. De route begint bij Station Eygelshoven (in de buurt van Heerlen) en eindigt bij Station Maastricht. De tocht wordt omschreven als een pittige tocht over heelwat hellingen van Nederlands Limburg. Wij stappen de eerste 25km niet en startten ons avontuur in Vaals en willen 3 dagen later het station van Maastricht te bereiken. We hebben iedere dag een tocht van om en bij de 25km gepland. Eergisteren stapten we van het busstation van Vaals naar het busstation van Gulpen. Gisteren van Gulpen naar Mheer… en vandaag pikten we de draad weer op aan het busstation in de Dorpsstraat in Mheer. We wilden vandaag met een 30km (eigenlijk waren er 24km gepland) lange tocht naar het eindpunt = het station van Maastricht stappen.

We parkeerden deze morgen onze wagen bij het station van Maastricht. Bus 57 stuurde ons probleemloos naar Mheer, waar we in de Dorpsstraat ons parcours van gisteren weer oppikten. We verlieten Mheer met een schitterend natuurpad. We stapten België binnen en stapten heerlijk langs het Hoogbos. Het zonnetje scheen prachtig. We bleven dit schitterend pad trouw en stapten richting ’s Gravenvoeren. Net voor het dorp sloegen we rechts af en klommen naar een plateau. We rondden een fruitplantage en stapten terug Nederland in. We dwarsten een weg op de Schelberg en kregen een eerst zicht op de Maasvallei. We daalden met de Ezelsweg en dwarsten de snelweg Luik-Maastricht om in Mariadorp te komen. Van Mariadorp stapten we naar Hoog-Caestert en verder naar het kasteel van Eijsden. We namen een kijkje op het binnenplein van dit prachtig kasteel, gelegen langs de Maas. Van bij het kasteel stapten we naar het centrum van Eijsden. Op het terras van Brasserie La Meuse genoten we van een koffie na 10km.

Het parcours van de Mountain Dutch Trail dwarst in Eijsden de Maas met een veerpont. Op het terras van La Meuse vroeg ik aan de ober wat info over het veerpont. Hij wist met te vertellen dat het veerpont vandaag niet vaarde. Het vaarde het voorbije weekend en is terug actief (iedere dag) vanaf 01 april 2022. We hadden twee opties … één aan deze kant van de Maas blijven en zelf een parcours maken om Maastricht te bereiken….twee 7km extra wandelen naar de Pont barrage de Lixhe en daar de Maas dwarsen. We kozen voor optie twee…verhard wandelden we door Laag-Caestert naar de Pont de Lixhe waar we de Maas dwarsten. Op het jaagpad langs de Maas stapten we langs Lixhe tot in Lanaye waar we normaal aankwamen met het veerpont. Hier rustten we nu op een bankje na 17km…ipv na 10km.

Van bij het veerpont volgden we verder de Maas maar nu onverhard. We trokken een mooi natuurgebied in om aan de sluizen van Lanaye uit te komen. Op de sluizen dwarsten we Le Canal de Lanaye. We volgden dit Canal op het jaagpad tot in Petit-Lanaye. Hier klommen langs de mergelgrotten het Overbos in. Omdat we al veel meer kilometers hadden dan gepland, maakten we de lus hier boven wat kleiner. We stapten niet tot bij het hoogste punt Den Observant maar trokken verder langs Hoeve Castert om verder terug op het oorspronkelijke parcours uit te komen. We genoten vanop de Sint-Pietersberg van een heerlijk zicht op Kanne, op het kasteel van Neercanne en op de Duivelsgrot voor we daalden naar de ENCI groeve. De ENCI-groeve is een kalksteengroeve aan de Maaszijde van de Sint-Pietersberg. In Chalet De’n Observant namen we een pauze na 24km.

Na onze pauze rondden we de groeve om met de prachtige trap uit de groeve te klimmen. Boven stuurden heerlijke wandelpaden ons naar de rand van het dorp Sint-Pieter, waar we de Maasboorden weer opzochten. Langs de Maas kwamen we Maastricht binnen. We trokken nog even door het stadspark voor de Hoge Brug ons over de Maas stuurde naar Plein 1992. Door enkele centrumstraten stapten we van daaruit naar het station van Maastricht waar we deze heerlijke trail afsloten. We hadden er vandaag weer een ronduit schitterende etappe opzitten in heerlijk lenteweer die we uiteindelijk afsloten met 30km ipv 24km door het niet werkend veerpont. Geniet mee via de onderstaande foto’s…

GPX : https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/dutch-mountain-trail-dag-3-mheer-maastricht-98603566

We verlieten Mheer met dit schitterend natuurpad
Net voor ’s Gravenvoeren klommen we naar een plateau
Met de Ezelsweg naar Mariadorp
de kerk van Mariadorp
de kasteeldreef
het kasteel van Eijsden
Aan de terras van Brasserie La Meuse in Eijsden konden we niet weerstaan na 10km
Niet met het veerpont in Eijsden…maar wel 3km verder met de Pont Barrage de Lixhe over de Maas
In de berm van de brug aan de andere zijde van de Maas in Lixhe naar beneden
La Maison Jean Remacle de la Tour in Lixhe
Hier zijn we aan de overzijde van Eijsden in Lanaye….met het niet werkend veerpont…onze extra lus van 7km zit er op…we pikken opnieuw het normaal parcours van DMT op
Prachtig pad langs de Maas vanuit Lanaye
Gina op pad in het natuurreservaat bij de sluizen van Lanaye
de sluizen van Lanaye
Het Overbos inklimmen langs mergelgrotten
Zicht tijdens de beklimming
We zijn boven …langs Hoeve Castert
Zicht op de brug van Kanne
de duivelsgrot op de Sint-Pietersberg
Dalen naar de ENCI groeve
Chalet Den Obserrvant = pauze na 24km
de ENCI groeve
Met deze trap verlieten we de groeve
Uitzichtpunt boven de trap
Dalen vanop de Sint-Pietersberg
Op pad richting Maastricht langs de Maasboorden
het stadspark van Maastricht
de Hoge Brug
Zicht op Maastricht vanop de Hoge brug
Plein 1992 Maastricht
Het eindpunt van deze schitterende trail = het station van Maastricht

Voor meer Foto’s klik op deze link FOTO’S

Onze schitterende 30km lange laatste etappe van Mheer naar Maastricht

4 gedachten over “Dutch Mountain Trail : dag 3 Van Mheer (NL) naar Maastricht (NL) 28/03/2022

1. Een effectief prachtige 3-daagse wandeling in een terug heel mooie streek met gelukkig toch mooi weer voor jullie, meer moet dat niet zijn! 😀😀 En dan ook nog mooi voorgesteld met mooie foto’s zodat we vanachter onze buro kunnen mee genieten. Ik zou zeggen meer moet dat niet zijn, dat is niet waar want beter ware het om het zelf ter plaatse te zien en af te wandelen 😀😉 Grtjes aan jullie

1. Bedankt Jean-Claude…Nederlands Limburg is één van onze favoriete streken…prachtig wandelgebied en een leuke omgeving waar we al regelmatig toffe wandelvakanties hebben doorgebracht en ditmaal hadden we dan ook nog geluk met het weer! Wat wil een mens meer 🙂 😉 Grtjs

2. Beste Kris en Gina,
    Ik heb genoten van jullie verslag en prachtige foto’s van de DTM.
    Ik heb met mijn zoom etappe 1 t/m 3 gedaan. Wij gaan in april de laatste etappe vanaf Mheer nog doen, maar jullie verslag en foto’s beloven al veel wandelplezier!
    Geniet samen en blijf gezond!
    Hartelijke groet,
    John Wetzels

1. Beste John, echt blij nog eens iets van U te horen…is lang geleden…begrijpelijk met al die toestanden rond Coropna. Blij te horen dat alles goed met ja gaat. We hebben er inderdaad een zeer mooi weekend opzitten met een ronduit prachtig parcours en heerlijk zomers weer in het prachtig Nederlands Limburg. Leuk dat je de DMT samen met je zoon loopt…Geniet zeker van de laatste etappe en hopelijk werkt het veerpont in Eijsden. Bedankt voor uw reactie en hopelijk zien we elkaar snel eens terug! Grtjs van ons beiden