Pieterpad : Etappe 18 : Plasmolen – Vierlingsbeek 9/10/2022

Dagelijks reizen met het openbaar vervoer naar de start- of aankomstplaats is steeds een beetje avontuur. Deze morgen hadden we opnieuw prijs! We spoorden vanuit onze B&B bij het station van Vierlingsbeek naar het station van Mook. Van hieruit hadden we een haltetaxi geboekt naar het busstation in Plasmolen. We hadden reeds meerder malen gebruik gemaakt van deze haltetaxi en dit was steeds goed verlopen….Echter deze morgen niet…De taxichauffeur had geen zin om 2 gekke wandelaars op te halen op een zondagmorgen om 8u45….Na wat over en weer gebel bleek er een probleem te zijn met de boeking. Dan maar te voet de afstand van het station van Mook naar Plasmolen overbruggen….Zo werd de etappe van vandaag 32km in plaats van de voorziene 27km.

Eénmaal aangekomen aan de halte in Plasmolen kon de tocht echt beginnen. We trokken opnieuw heerlijk de bossen en de natuur in van de Sint-Jansberg. Met een klaphek verlieten we die natuur en maakten met een gevarieerd parcours kennis met het dorp Milsbeek. Vanuit het dorp Milsbeek zetten we koers naar de vallei van de rivier de Maas en z’n kleine broer de Niers. Een schitterend maar fietsersrijk pad golfde dwars door de uiterwaarden. Het liep langs de restanten van het Genneperhuis, althans wat er van over is: een ruïne. Ooit was dit een vrijwel onneembare vesting, gebouwd op de fundamenten van een Romeins fort. Totdat Franse troepen hem in 1712 met de grond gelijkmaakten. Het pad door de uiterwaarden voerde ons naar het stadje Gennep. De puntige Martinustoren zie je al van verre tussen de bomen oprijzen. Als je Gennep in loopt, is het alsof je een oude ansicht binnenstapt: het charmante, driehoekige plein is omgeven door historische gebouwen. We namen een pauze op het terras van Hotel Kroon na 12km. Het was er lekker vertoeven in het zonnetje….maar we moesten verder.

Direct na onze pauze in Gennep volgden we opnieuw de rivier de Niers over een mooi pad. We ruilen het pad in voor een stuk verhard dat ons heerlijk de natuur instuurde….een bosgbeied dat Gennepse Heide heet. Veel heidegebieden zijn in het verleden bebost, maar hebben hun oude naam gehouden. Zandige paadjes voerden door die heidebossen, die zich af en toe openen voor kleurrijke velden. We paseerden het ‘Duits lijntje’ midden in het bos, waar je een stuk langsloopt. Het kaarsrechte pad gaat over de voormalige spoorlijn van Boxtel naar het Duitse Wesel. Het was heerlijk stappen doro dit prachtig stukje natuur over golvende mulle zandpaden. We moesten die even inruilen voor verhard bij de snelweg A77. Een bankje bood ons rust aan na een goeie 18km.

Iets verder doken we opnieuw de natuur in….de Zwarte Heide, ook weer een voormalig heidegebied. Slingerpaadjes brachten ons vervolgens bij een waar hoogtepunt: Het Quin, een natuurreservaat met vennen en heidevelden, geheel omsloten door een hoog rivierduin. We klommen de duin op via zandige paadjes, met heerlijke uitzichten als beloning op de lager gelegen vennen. Het Quin maakt deel uit van het Noord-Limburgse Nationaal Park De Maasduinen. We verlieten het Quin en zetten koers naar Afferden. Bij het binnenkomen van Afferden namen we na 23km een gezellige pauze in de Theetuin Appelgaard…tijd om bij te praten met tal van Pieterpadwandelaars.

Na onze pauze dwarsten we het dorpje Afferden en kwamen we bij de Maas. De overzet (betalend = 0,9€) per persoon bracht ons heerlijk naar de andere zijde van de Maas. Na het veerpont trokken we de Maasheggen in. Over onverharde weggetjes en paden wandelden we tussen metershoge meidoornhagen die de uiterwaarden verdelen in weilanden waar koeien grazen. Verderop trokken we met zanderige kronkelpaadjes door beboste rivierduinen: de Groeningsche Bergen. In de deze natuurzone geraakten we op een bankje gezellig aan de praat met een plaatselijk stel. Na onze pauze stonden we snel bij de kerk van Vierlingsbeek en uiteindelijk ook bij het station na een meer dan geslaagde wandeldag….Jammer van het probleem met het openbaar vervoer deze morgen….maar voor de rest…een zeer mooi parcours…zeer mooi zonnig weer en veel leuke ontmoetingen….Wat wil een mens nog meer!

GPX : https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/pieterpad-etappe-18-plasmolen-vierlingsbeek-115825248

Na wat extra kilometers (door problemen met het openbaar vervoer) bereikten we de start van deze etappe
Prachtige paden door de natuur van de Sint-Jansberg
Hier verlieten we de Sint-Jansberg
Paard in Milsbeek
Langs de overblijfselen van het Genneperhuis…
Door de uiterwaarden van de Niers en de Maas naar Gennep
Met dit pad stapten we Gennep in
Tijd voor een pauze na 12km op de Markt van Gennep
Hier zijn we reeds in de Zwarte Heide
Ingang van het hoogtepunt van de etappe : het Quin
We beklommen de duin
Prachtige vergezichten op lager gelegen vennen
We daalden tot bij de vennen
Na het Quin…pauze in deze gezellige theetuin in Afferden
Met het veerpont in Afferden over de Maas
De Maasheggen ….Over onverharde weggetjes en paden wandelden we tussen metershoge meidoornhagen