Camino Sanabres dag 16 : Ponte Ulla – Santiago de Compostela 28/5/2024

Startplaats : Ponte Ulla

Ponte Ulla (ligt aan de Rio Ulla) is een dorp in de gemeente Vedra, in de provincie La Coruna en in de autonome gemeenschap Gallicië

Route : Camino Sanabres

De Camino Sanabres start in Granja de Moreruela, in de buurt van Zamora. Tot Santiago de Compostela is het via Puebla de Sanabria en Ourense een kleine 400km stappen (16 etappes).

Afstand van de zestiende etappe : 22km

Omschrijving van de zestiende etappe in de gids van de Camino Sanabres : Na een klim naar Outeiro gaan we over deels bospaden, deels asfaltweggetjes naar Santiago.

Parcours : We gingen van start vanuit ons hotel in Ponte Ulla, dat pal aan de Camino lag. We stapten eerst even langs de N525. We verlieten die snel en klommen stevig om de vallei van de Rio Ulla te verlaten. We stapten onder de spoorweg door en klommen tot in het gehucht Eiravedra. We klommen verder door een bos om na 4km de bron en de kapel van Santiaguino te bereiken in Outeiro. Een heerlijk bospad nam ons mee en bood ons prachtige vergezichten aan. We bereikten Cruceiro de Lestedo en zetten de afdaling in. Verhard trokken we door Rubial naar Deseiro. Hier maakten we onze eerste pauze in albergue Reina Lupa na 10,5km. We kochten er voor beiden een mooi magneetje als aandenken met de vermelding Camino Sanabres (Granja de Moreruela naar Santiago) 381km.

Na onze pauze startten we aan onze laatste 10km op de Camino Sanabres. Een gevarieerd parcours stuurde ons naar Susana waar we tweemaal de N525 dwarsten. Na Susana stapten we naar Aldrei over een stevig heuvelachtig verhard terrein (dit hadden we eigenlijk niet meer nodig 🙂 ). Vanuit Aldrei daalden we naar de Ermita de Santa Lucia die we bereikten op 4,8km van het einde.

Van hieruit zetten we een klim in…..die pas zou stoppen met klimmen op 2,2km. Op dat moment hadden we voor het eerst zicht op de torens van de kathedraal van Santiago. We daalden opnieuw tot bij de Rio Sar, die we dwarsten. We klommen opnieuw stevig de stad Compostella in. We misten een afslag en liepen totaal verkeerd. Uiteindelijk bracht Google Maps ons op het juiste spoor en zette ons af voor de kathedraal van Santiago de Compostela. Een magisch moment zonder meer!

We haalden ons diploma op (wat verliep dit deze maal vlot)….branden enkele kaarsjes in de kathedraal…deden een terrasje en gingen een hapje eten voor we nu even rustten in ons hotel. Morgen zetten we de terugtocht in…maar niet te voet!

Weer : Zomers weer

Opvallend : Ons groot wandelavontuur de Camino Sanabres zit er op. We startten in Granja de Moreruela en na 16 etappes en 381km bereikten we Santiago de Compostela. Heel tevreden…wat ontgoocheld dat het avontuur er op zit…. maar SUPER TROTS op mijn vrouwtje!

Nu terug naar huis…Want de eigenlijke pelgrimstocht is het leven van alledag!

Algemene beoordeling : Prachtige Camino

GPX (van de laatste etappe) : https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/camino-sanabres-dag-16-ponte-ulla-santiago-de-compostella-172301191

7u20 deze morgen….Gina verlaat het hotel in Ponte Ulla…op pad voor de laatste etappe
Er is voor vuurwerk gezorgd bij de start van de laatste etappe 🙂 🙂
We klommen snel van de N525 weg….uit de vallei van de Rio Ulla naar het gehucht Eiravedra
Na Eiravedra….verder klimmen door een bos
We zijn bijna boven
Bij de kapel Santiaguino na 4km in Outeiro
Prachtige vergezichten van bij de kapel
Deze bosweg nam ons mee…
Steeds weer prachtige vergezichten
We daalden het dal rond Lestedo en Rubial in…
Eerste pauze van de dag na 10,5km in albergue Reina Lupa in Deseiro
We kochten er deze prachtige magneetjes als herinnering
Genieten op het terrasje
De omgeving blijft prachtig
Mooi pad in A Susana
Door Aldrei..
Dalen tot bij de Ermida de Santa Lucia….nog 4,8km
Langs het water bij de Ermida
Van bij de Ermida zetten we een stevige klim in…over de Camino Real…hier in Pineiro
We bleven maar klimmen…..
We zijn op 2,2km van het einde….We zien de torens van Santiago…Proficiat meid….je deed het schitterend!
We daalden opnieuw tot bij de Rio Sar en klommen Santiago de Compostela in
Na wat verkeerd lopen…..stapten we hier het historisch gedeelte van Compostela in…
Langs de Universiteit van Compostela
Achterzijde van de kathedraal
YOU DID IT! PROFICIAT!!
…….
We ontmoeten er zowaar Hans uit Nederland die we regelmatig zagen tijdens de Camino…..Hij was gisteren aangekomen.
Kaarsje branden voor onze geliefden in de Kathedraal
Binnen in de Kathedraal van Santiago de Compostela
Nagenieten op een terras met een hapje en een drankje
Mijn diploma!
Het mooie 22km lange traject van de laatste etappe tussen Ponte Ulla en Santiago de Compostela

16 gedachten over “Camino Sanabres dag 16 : Ponte Ulla – Santiago de Compostela 28/5/2024

1. Een dikke proficiat voor jullie beiden. Het moet een zeer speciaal gevoel zijn wanneer je dit plein bereikt. Zalig om jullie zo te zien blinken op de foto’s. En inderdaad nu terug met een voldaan gevoel naar de camino van elke dag. Super gedaan, Rudy 💋💋💋

1. Ja Rudy….die aankomst op dat plein is magisch en zeer emotioneel…..maar bij mij overheerst heel veel trots (vooral op hoe goed Gina het deed)….Hartelijk dank voor vele berichtjes en steun…en tot gauw ergens te velde dan drinken we er eentje op!

2. Een ervaring…, belevenis om te koesteren en nooit meer te vergeten !! 🫶

Geniet nog van jullie laatste dagje te Compostella en een veilige terugreis !

You did it both 👏 🙌 💪

Fantastisch 😇

grtjs, Caroline 🤗

Geliked door 1 persoon

3. Mooi gezegd: “Want de eigenlijke pelgrimstocht is het leven van alledag!”

Maar toch, wat een belevenis. En wat ontzettend leuk dat wij mochten meewandelen zonder moe te worden. Op naar de lage landen ☺. Goede reis naar huis.

4. Heerlijk genoten van jullie wandelavontuur. Proficiat aan jullie beiden voor deze mooie unieke prestatie, want deze heuvelachtige streek kun je in niets vergelijken met ons vlakke vlaanderenland 😊. En intussen ook een heel ander Spanje leren kennen ipv zon, zee en strand. En wat prachtig afgesloten met de quote; “Want de eigenlijke pelgrimstocht is het leven van alle dag…” Top! 👍

1. Ja Jean-Claude het was een prachtige Camino, met veel afwisseling, door inderdaad een prachtig Spanje (heelwat anders dan zon, zee en strand). Alles is goed verlopen (op zijn Spaans 😀). We zitten nu op de trein naar Zamora. Het begin van de terugreis…ook tijd om wat na te genieten. Hopelijk verloopt de terugweg vlot…dan kunnen we op een van de volgende tochten bijpraten. Grtjs 😀😀

1. Hartelijk dank Bernard en zeker ook om ons te volgen en regelmatig een reactie te sturen…deed ons deugd. Tot gauw ergens op een tocht….dan kunnen we bijpraten bij een lekker biertje (dat heb ik hier gemist 😀😀) Grtjs