GR 34 Sentier des Douaniers (dag 3) Saint-Malo – Saint-Lunaire 14/09/2021

Vandaag stapten we onze derde tocht op de GR 34 langs de Bretoense kust van Saint-Malo naar Saint-Lunaire….een tocht van 26km.

We startten vandaag aan het treinstation van Saint-Malo. Van daaruit stapten we naar het busstation bij de ingang van de oude stad, waar we gisteren geeindigd waren. We rondden het Hôtel de Ville en kwamen langs de zee. Door de Porte Saint-Thomas stapten we de binnenstad van Saint-Malo in. Door de vele smalle straatjes stapten we langs de Cathédrale Saint-Vincent naar de Tour Notre Dame. Hier stapten we de oude vestingen rond Saint-Malo op. We hadden direct een prachtig zicht op Plage de Bon Secours. Over de vestingen stapten we naar de ferryhaven aan de zuidrand van de oude stad. Hier verlieten we de oude stad en de vestingen. We rondden een baai bij Plage des Bas-Sablons. Vanuit de baai klommen we naar de Corniche d’Aleth rond het Fort van Aleth. Hier hadden we een duidelijk zicht wat ons vandaag te wachten stond. Vanop de Corniche zagen we duidelijk de monding van de rivier de Rance in de zee. We zagen Dinard liggen (waar we naar toe moesten) aan de overzijde van de Rance. Om Dinard te voet te bereiken dienden we een heel stuk langs de Rance te wandelen tot bij de barrage en daar over te steken en dan langs de andere zijde van de Rance naar Dinard te stappen.

Zo gezegd….zo gedaan…Langs de Rance stapten we tot bij de Tour Solidor. Hier namen we een eerste pauze na een zevental kilometer. We stapten van bij de Tour Solidor naar de Eglise Sainte Croix. Door de woonwijk Le Rosais en door het Parc de la Briantais bereikten we de barrage over de Rance. We dwarsten de stroom en klommen naar de kliffen aan de overzijde. Even door een verkaveling en we vonden een prachtig kustpad hoog boven de Rance die ons kilometerslang meenam om Dinard te bereiken. We rondden de volledige baai in Dinard en vonden een tweede terras op ons pad na een goeie 16km.

We rondden Pointe du Moulinet en passeerden het belangrijkste strand van Dinard…Plage de l’Ecluse. Een prachtig betonpad langs de kustlijn nam ons mee uit Dinard naar Plage de Saint-Enogat. Met een trap dienden we deze zandstrook te verlaten. Jammer genoeg dieden we door de zee te stappen om aan de trap te geraken. Met natte voeten trokken we boven verder hoog boven de zee. Net voor Plage de Porte Blanc was het pad afgesloten…Blijkbaar een instorting van een klif. Na een stevige omleiding kwamen we op deze zandstrook. Met een heerlijk golvend parcours verkenden we nog enkele stranden om uiteindelijk Saint-Lunaire te bereiken na wederom een prachtige tocht. De eerste 18 kilometers waren we wel heel anders dan de vorige 2 dagen omdat die zich afspeelden rond de grote steden Saint-Malo en Dinard. Het laatste stuk was dan weer volledig te vergelijken met de 2 eerste dagen. Het was drukkend warm (om en bij de 25° C) maar niet echt volle zon.

Het Hôtel de Ville van Saint-Malo bij het busstation aan de rand van de oude stad
Langs het strand bij Porte Saint-Thomas stapten we de oude stad van Saint-Malo binnen
We zagen ook het Fort National op het strand liggen voor Saint-Malo
De steegjes van de oude stad van Saint-Malo
Bij Tour Notre-Dame klommen we naar de Vesten rond Saint-Malo
Over de Vesten stapten we tot bij de Ferry haven
We rondden de baai van Port des Sablons
We klommen uit de baai naar de Corniche d’Aleth langs het Fort van Aleth
Boven hadden we dit zicht op de rivier de Rance, die hier in de zee stroomt, en op Dinard aan de overzijde van de Rance
Op pad langs de Rance
Tijd voor een pauze na 7 kilometer in de buurt van de Solidor torens
Zicht vanuit de wijk Solidor op de église Sainte-Croix
de Solidor toren
Door de wijk Le Rosais
Langs Plage Briantais
Met de barrage naar de overzijde van de Rance
We klommen aan de overzijde van de barrage naar boven op de kliffen
Boven vonden we een prachtig kustpad dat ons kilometerslang meenam hoog boven de Rance naar Dinard
……
Opnieuw zicht op de Solidor toren aan de overzijde van de Rance
Binnenkomen van Dinard met de église Notre-Dame op de achtergrond
We rondden de volledige baai van Dinard
Tijd voor een terrasje langs de baai na een goeie 16 kilometer
Hier rondden we Pointe Moulinet in Dinard
Zicht op Plage de l’Ecluse van Dinard
Over dit pad langs de zee verlieten we Dinard
We bereikten Plage de Saint-Enogat
Door het water en via deze trap verlieten we Plage Saint-Enogat
Na een stevige omleiding bereikten we Plage du Port-Blanc
…..
Plage de la Fourberie
Op weg naar Saint-Lunaire
Le Grand Hôtel van Saint-Lunaire = onze aankomstplaats

Voor meer Foto’s klik op deze link FOTO’S

Het 26km lange parcours van vandaag van Saint-Malo naar Saint-Lunaire

4 gedachten over “GR 34 Sentier des Douaniers (dag 3) Saint-Malo – Saint-Lunaire 14/09/2021

1. Merci beaucoup. Nous avons réservé 2 chambres d’hôtes. Un pour la première partie du GR et un pour la deuxième partie. Du B&B, nous conduisons tous les matins avec notre voiture jusqu’au point de départ de la promenade. Nous marchons notre circuit et revenons toujours au point de départ avec les transports publics (bus ou train). De là, nous retournons à notre B&B 🙂 🙂